Az AX1 Model Creator 3D ingyenes Game Maker modellezővel ugyan elsősorban a Game Maker játékfejlesztést szolgálja, de egyéb nem programozási célokra is ajánlom. Különösen ajánlom idősek részére, vagy azoknak akik nem értenek a fejlettebb 3D modellező programokhoz, mert ezzel a AX1 Model Creator 3D programmal rettentően egyszerűen és gyorsan el lehet készíteni szinte minden formájú modellt. És mivel a program PNG képformátumba is el tudja menteni a szerkesztet modellt, ezért akár a saját bútorunkat is megtervezhetjük vele, vagy egy épület bebútorozása előtt megtervezhetjük hogy mi hova fog kerülni, ezzel jobban átlátva a lehetőségeket. De akár a kertünk tervezésére is használható, mint vizuális elrendező program.
![]() |
Akár a kertünket is megtervezhetjük a programmal. |
A program ugyan elég erős korlátozásokkal bír, mivel csak alap formákból(kocka, kúp, henger, függőleges és vízszintes fal, gömb) lehet a saját modellünket létrehozni, de cserébe rettentően egyszerű magában a program használata, gyorsan megtanulható és villám gyorsan lehet létrehozni a modelleket. Ha például csinálunk egy autó modellt és annak a fényszóróját készítjük el, akkor nem kell kétszer elkészíteni ugyan azt az objektumot, mivel van klónozási része a programnak, ami a méretet, elhelyezését és a színét klónozza le. Sajnos a modelleket a szerkesztőben nem tudjuk forgatni, mert ha a forgatási kódokkal raknánk be a játékunkba a modellt, akkor az borzasztó eredményekhez vezetne, olyan érelembe hogy csak mondjuk az autó szélvédője fordulna el a kívánt irányba, míg a többi alkatrésze meg nem. De ettől függetlenül egy kis ügyeskedéssel mégis lehet például henger formájú kerekeket rakni egy autó modellbe. Csak függőleges kel az egész modellt megszerkesztenünk, és végül a játékban egy plusz forgatásnak meg vízszintesbe kell raknia a modellt.
Ugyan alapból a programba nincs szöveg berakási lehetőség, de ezt meg lehet oldani. Ha csinálunk egy 1x1x1 pixel szélességű modellt, és azt klónozzuk, akkor bármilyen 3D szöveg megvalósítható. És a globális mozgatásnak hála, minden elkészült karaktert egyszerre tudjuk vissza mozgatni a forgáspontba, és akár egyszerre tudjuk megváltoztatni az összes karakter színét is. Ha szöveget szeretnénk csinálni akkor érdemes a kimentet kódba beraknunk a hátsó részt kiszedéséért felelős kódot(d3d_set_culling(1)) és ezáltal a felére lecsökkentjük a modellre eső CPU folyamatokat.
A henger formájú kerék sem gond, ha megfelelő tájolással szerkesztjük a modellt. |
![]() |
Egy "HELLO" szöveg 3D modellje. |
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_set_scaling(1,1,1)
d3d_transform_add_rotation_x(0)
d3d_transform_add_rotation_y(0)
d3d_transform_add_rotation_z(0)
d3d_transform_add_translation(x,y,0)
IDE KELL BERAKNI MODELLT!
d3d_transform_set_identity()
Nagyon fontos hogy mivel a kimentet modellnek nincs x és y helyzet elhelyezési koordinátája, ezért a fentebb leírt kódba kell raknunk a saját modellünket ahhoz hogy a objektum helyzetéhez viszonyítottan jelenlen meg a mi modellünk. Ha ez megvan akkor már nyugodtan méretezhetjük, forgathatjuk és mozgathatjuk a modellünket a GM-be. Az extra nagyításnak meg hála akár 128x128x64 méretű modelleket is készíthetnünk.